DEFINISI AL-SHART
Al-Shart dapat didefinisikan sebagai sesuatu ibarat atau lafaz yang menunjukkan kepada maknanya atau madlulnya adalah melalui dua cara iaitu secara langsung daripada ibarat tersebut kepada makna atau madlul lafaz atau ibarat yang dicakapkan. Kaedah ini dikenali sebagai دلالة المنطوق manakala cara yang kedua ialah secara pemahaman daripada percakapan tetapi bukanlah tempat yang dicakapkan. Ini dikenali dengan دلالة المفهوم. Mafhum ini terbahagi kepada mafhum muwafaqah dan mafhum mukhalafah. Mafhum mukhalafah pula terbahagi kepada beberapa jenis seperti mafhum al-sifah, mafhum al-shart dan lain-lain. (Dr. Ismail Mahmud et. al 2006: 202)
Syarat dari sud t bahasa mempunyai dua makna iaitu apabila ia dibariskan sukun atau dibariskan mati pada huruf الشرطmembawa maks الشرط ialah شروط . (Bashir Mahdi al-Kubaysi 2007: 145)
إذا , كان , لو , متى dan sebagainya. (Dr. Ismail Mahmud et. al 2006: 206)
yang dimaksudkan di sisi ahli-ahli usul ialah mafhum syarat di sisi ahli nahu. Contohnya dalam firman Allah S.W.T iaitu: (Dr. Ismail Mahmud et. al 2006: 206)
Maksudnya: “Maka kamu tidaklah berdosa "mengqasarkan" (memendekkan) sembahyang jika kamu takut diserang oleh orang-orang kafir.”
mafhum mukhalafah
(Dr. Ismail Mahmud et. al 2006: 206-207)
mafhum al-shart alalah ataupun lafaz yang menunjukkan kepada hukum yang berkait dengan syarat yang membawa kepada ketiadaan hukum dengan ketiadaan syarat. (Bashir Mahdi al-Kubaysi 2007: 146)
KEHUJAHAN MAFHUM SHART
Sesuatu hukum yang digantungkan dengan syarat melalui adatnya (hurufnya) akan mempunyai 4 perkara: (cIsa Zahran 1995: 27)
1) Sesuatu perkara yang disyaratkan itu akan sabit jika terdapat syarat.
2) Dalalah huruf syarat untuk mensabitkan perkara yang disyaratkan jika syarat itu ada.
3) Perkara yang disyaratkan itu tiada jika tidak wujud syarat.
4) Dalalah huruf syarat menafikan perkara yang disyaratkan jika syarat itu tiada.
Tiada khilaf mahupun perselisihan bagi perkara pertama sehingga perkara ketiga. Persoalan yang timbul di sini adalah berkenaan perkara yang keempat iaitu berkenaan huruf syarat menafikan perkara yang disyaratkan jika syarat itu tiada. Ulamak yang mempunyai khilaf terhadap perkara yang keempat tersebut ialah :
a) Pendapat Imam Baidawi dan Imam al-Razi dan pengikut-pengikutnya mengatakan mafhum al-shart sebagai hujah.
b) Pandangan Imam Abu Hanifah, Imam Malik, Al-Qadi Al-Baqillani dan majoriti golongan Mu’tazillah, Imam al-Ghazali, mengatakan mafhum al-shart bukan sebagai hujah.
PUNCA PERSELISIHAN
Punca perselisihan di sini ialah apabila penggunaan ان semata-mata untuk syarat, dan jika ia membawa maksud selain daripada syarat, maka ia terkeluar daripada tajuk perbincangan ini. Misalnya, seorang lelaki berkata kepada anaknya (لابنه): “Taatilah aku jika kamu anak aku”. Mengikut mafhum al-shart, seseorang itu wajib mentaati ayahnya apabila ayahnya mengenakan syarat demikian kepada anaknya dan tidak wajib mentaati ayahnya jika tiada syarat dikenakan. Walaubagaimanapun, menurut hukum syarak seseorang anak itu wajib mentaati bapanya walaupun tiada syarat dikenakan kerana itu merupakan kewajipan seorang anak. Dan firman Allah S.W.T : “Maka makanlah segala rezeki daripada Allah yang halal lagi baik dan bersyukurlah dengan nikmat Allah jika kamu semua menyembah kepadaku”. Berdasarkan ayat ini, seseorang itu perlu makan daripada rezeki yang halal sekiranya dia menyembah Allah dan jika dia tidak menyembah Allah maka dia tidak perlu makan daripada rezeki yang halal dan baik. Menurut hukum syarak seseorang itu perlu makan daripada rezeki yang baik dan halal sama ada dia menyembah Allah ataupun tidak.
Di sini terdapat dua hujah mengenai punca perselisihan pendapat para ulamak berkaitan dengan huruf syarat. (cIsa Zahran 1995: 28)
1. Hujah pendapat pertama: Ahli-ahli nahu mengatakan bahawa sesuatu akan menjadi syarat apabila diletakkan huruf syarat sebelumnya. Sekiranya huruf syarat tiada maka tiadalah syarat. Misalnya firman Allah S.W.T di dalam surah Al-Talaq ayat 6 yang berbunyi :
Berdasarkan ayat di atas, penggunaan huruf إن menjadi syarat bagi wajibnya nafkah. Sekiranya tidak wujud huruf إن maka seseorang itu tidak wajib untuk memberikan nafkah.
2. Hujah pendapat kedua: Mafhum al-shart bukan sebagai hujah kerana walaupun tiada syarat, tetapi hukum tetap ada. Contohnya, firman Allah S.W.T di dalam surah An-Nur dari ayat 33 yang berbunyi:
Maksudnya: “Janganlah kamu memaksa budak-budak wanita kamu untuk melakukan pelacuran sedangkan mereka sendiri mahu kesucian”.
Menurut ayat ini, tidak boleh memaksa seseorang gadis untuk berzina jika dia mahu menjaga maruahnya dan boleh memaksa seseorang gadis untuk berzina jika dia tidak mahu menjaga kesuciannya (maruahnya). Walau bagaimanapun, perkara ini tidak boleh diterima kerana menurut syarak berzina adalah tetap haram sama ada dia mahu menjaga maruahnya atau tidak.
DISEDIAKAN OLEH:
* NURUL NUR IZZATIE BT. MOHD ZAIDI
* NURSAHILA BT. AYUB
* NURUL HAFISAH BT. HASAN
* KHAIRUL NURAIN BT. ABD AZIZ
DISEDIAKAN OLEH:
* NURUL NUR IZZATIE BT. MOHD ZAIDI
* NURSAHILA BT. AYUB
* NURUL HAFISAH BT. HASAN
* KHAIRUL NURAIN BT. ABD AZIZ
No comments:
Post a Comment