Wednesday, June 8, 2011

Sambutlah Rejab, Syaaban, dan Ramadhan.






Alhamdulillah..syukur ke hadrat Illahi, sampai jua usia bertemu dengan tiga bulan mulia iaitu REJAB, SYAABAN dan RAMADHAN. Kutip dan titiplah pahala sebanyak mungkin.Bermula dengan Rejab, ayuh perbanyakkan berpuasa sunat dan lipatgandakan amal ibadah. Sekurang-kurangnya kita sudah pun berniat yang baik-baik, selebihnya berusahalah kita melaksanakannya mengikut keupayaan masing-masing.

Bagi kaum wanita, khusus para isteri. Jangan lupa memohon keizinan suami tercinta sebelum melakukan puasa sunat, Jangan nanti alasan letih dan penat berpuasa dijadikan alasan tidak melayan makan minum dan keinginan suami. Dibimbangi ganjaran pahala yang dicari.. dosa pula yang menghampiri.

Inilah juga masa paling cantik bagi kaum wanita yang berhutang puasa pada Ramadhan yang telah lalu. Sambil wajib membayar hutang dapat juga pahala berpuasa di bulan Rejab. Jangan bertangguh, qada' puasa itu wajib dan jangan diambil ringan.

Sambil menyeru pada diri sendiri..mari kita berazam untuk beramal dan beribadah sebanyaknya. Ayuh kita muhasabah diri, mengenang dosa-dosa dan salah silap yang sengaja atau tidak kita sedari. Mari kita insafi dan koreksi diri di bulan Rejab ini. Insyallah menjelang Syaaban seterusnya Ramadhan, mudah-mudahan kita sudah sedikit sebanyak mempersiapkan hati nurani, akal fikiran, tingkah laku, percakapan dan tindakan, selari dengan tuntuan agama.

Menurut maksud sebuah hadith Rasulullah SAW bermaksud, sesiapa yang berpuasa sebulan pada bulan Rejab..maka Allah SWT menyeru kepadanya;

"Telah wajib hakmu atas-Ku, mintalah olehmu kepada-Ku. Demi ketinggian dan kebesaran-Ku, tidak akan Aku tolak hajatmu. Engkau adalah jiran-Ku di bawah 'Arasy-Ku. Engkau kekasih-Ku daripada semua makhluk-Ku. Engkau mulia di sisi-Ku. Berbahagialah kamu, tiada hijab di antara Aku dan engkau."

Ayuh kita rebut pahala kesemuanya dengan rahmat Allah. Hadith Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Anas bin Malik r.a bermaksud;

"Rejab adalah bulan Allah, Syaaban adalah bulan ku (Rasulullah) dan Ramadhan adalah bulan umatku."




0 comments:

Post a Comment